Isnin, 18 Julai 2011

kaum semelai

Suku Semelai merupakan orang asli dari puak Melayu Proto yang terdapat di Negeri Sembilan,Pahang.
Suku Selelai terbahagi kepada dua bahagian yang utama, iaitu:-
  • Semelai di kampung Sungai Sampo & kampung Sungai Lui, Jempol, Negeri Sembilan
  • Semelai di Pos Iskandar ,kampung Bukit Rok, Tasik Bera, Kampung Gemuruh & Bongkok ,Triang, Bera, Pahang

 Muzik kaum Semelai

Muzik kaum Semelai diwarisi daripada generasi terdahulu tetapi diubah sedikit muzik dan lagunya mengikut kesesuaian zaman. Terdapat dua instrumen bagi muzik ini iaitu rebana dan gong (gong jantan dan gong betina). Muzik ini dimainkan di balai ketika kenduri-kendara, majlis perkahwinan, berkhatan dan keramaian untuk tujuan berhibur. Muzik akan dimainkan diiringi lagu-lagu yang dinyanyikan dalam bahasa Semelai. Terdapat juga tarian tetapi dilakukan dengan bersyarat dan ada peraturan yang tertentu. Muzik kaum ini juga digunakan untuk tujuan perubatan.



Semelai
'Semelai' adalah salah satu Suku Kaum Orang Asli dari suku bangsa Melayu Asli (Proto Malay). Taburan petempatan Orang Asli Semelai terdapat di Pahang Tengah seperti di Tasik Bera, Sg. Bera, Sungai Teriang, Paya Besar dan Paya Badak serta di sempadan Pahang menghala ke Negeri Sembilan seperti di Sg. Serting, Sg. Lui dan Ulu Muar. Dari segi rupa dan bentuk fizikal Orang Asli tidak banyak bezanya dengan Orang Melayu.

Bahasa

kaum asli semelai mempunyai bahasa yang unik yang diguna dalam perbualan seharian ataupun untuk berkomunikasi antara satu sama lain.
Bahasa yang digunakan kaum semelai juga berlainan dengan bahasa yang digunakan oleh masyarakat asli dari kaum-kaum lain.Hal ini demikian kerana setiap lapan belas suku kaum orang asli mempunyai bahasa komunikasi yang berlainan. 
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan